RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (Mikropengajaran)
Mata Pelajaran : Pendidikan Islam
Kelas : 5 Jaya
Tarikh : 03 Oktober 2011
Bilangan Murid : 30 orang
Masa : 30 minit
Tajuk : Solat Berjemaah
Sub Tajuk : Pengertian Solat Berjemaah dan Hukum Solat Berjemaah
Objektif Umum : Murid dapat menyatakan pengertian Solat Berjemaah dan
menyebut hukum Solat Berjemaah
Objektif Khusus : Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran murid dapat ;
Aras 1
Murid dapat menyebut kalimah atau perkataan Solat Berjemaah.
Aras 2
Murid dapat menyebut hukum Solat Berjemaah dengan betul.
Aras 3
Murid dapat menyatakan pengertian Solat Berjemaah.
Pengetahuan Sedia Ada : Murid telah pun mengerjakan solat berjemaah semasa kelas KAFA.
Penggabungjalinan : Akidah dan Akhlak
Penyerapan : Bahasa Melayu, Matematik, Pendidikan Jasmani dan Kesihatan
Penerapan Nilai : Patuh pada arahan, memberi perhatian, menghormati dan bekerjasama
Kemahiran Berfikir : Menjana Idea, mengingat, memahami
BBM : Gambar, Carta dan Kad Perkataan
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
i) set induksi
ii) aktiviti : soal jawab – penggunaan alat bantu – penggunaan papan
putih – pengukuhan – lembaran kerja
iii) penutup : nasyid, kesimpulan dan rumusan isi kandungan pelajaran
Pelaksanaan Pengajaran dan Pembelajaran :
Langkah / Isi Pelajaran | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | Catatan |
Aktiviti / Langkah 1 Penerangan ( 10 minit ) | - Guru dan murid-murid berbincang berkenaan dengan maksud Solat Berjemaah. - Guru meminta semua murid membaca teks yang tertulis di carta iaitu maksud Solat Berjemaah. - Guru meminta seorang murid membaca dengan jelas maksud Solat Berjemaah. - Guru memberi penerangan tentang maksud Solat Berjemaah dengan lebih terperinci dan hukum Solat Berjemaah berpandukan Kad Kalimah atau Kad Perkataan. | Kemahiran Berfikir : - Menjana Idea Teknik : - Soal jawab - Syarahan BBM : - Carta - Kad Perkataan Nilai : - patuh pada arahan - memberi perhatian - menghormati - bekerjasama |
Penerangan Pelaksanaan Pengajaran dan Pembelajaran :
Masa | Pelaksanaan aktiviti |
Minit 1- 2 | - Guru meminta semua murid memberi perhatian kepada tajuk (Solat Berjemaah). - Guru memberi arahan supaya semua murid menyebut tajuk yang akan dipelajari berdasarkan kad kalimah yang dipamerkan oleh guru di papan putih.. |
Minit 3 - 10 | - Guru meminta semua murid membaca teks yang tertulis di carta iaitu Maksud atau Pengertian Solat Berjemaah.. - Guru meminta seorang murid lelaki dan seorang murid perempuan membaca dengan jelas dan terang maksud Solat Berjemaah. - Guru memberi arahan supaya semua murid mendengar dengan teliti penerangan guru maksud Solat Berjemaah. - Guru bersoal jawab dengan murid. - Guru meminta semua murid sekali lagi membaca kad kalimah yang dipamerkan iaitu Hukum Solat Berjemaah. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (Makropengajaran)
Mata Pelajaran : Pendidikan Islam
Kelas : 5 Jaya
Tarikh : 03 November 2011
Bilangan Murid : 35 orang
Masa : 30 minit
Tajuk : Tayammum
Sub Tajuk : Cara-cara Bertayammum
Objektif Umum : Murid dapat menyebut dan melaksanakan cara-cara bertayammum
Objektif Khusus : Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran murid dapat ;
Aras 1
Murid dapat menyebut cara-cara bertayammum
Aras 2
Murid dapat menunjukkan cara-cara bertayammum
Aras 3
Murid dapat menyusun semula cara-cara bertayammum
Pengetahuan Sedia
Ada : Murid telah pun mengetahui pengertian tayammum dan sebab-sebab
mengharuskan tayammum
Penggabungjalinan : Akidah dan Akhlak
Penyerapa : Bahasa Melayu, Matematik dan Pendidikan Jasmani dan
Kesihatan
Penerapan Nilai : Kebersihan, bertanggungjawab, bekerjasama dan berdisiplin
Kemahiran Berfikir : Menjana Idea, Menyusun Gambar mengikut urutan
BBM : Microsof Power Point , Carta, Kad Perkataan dan Benda Maujud (tanah
dan air)
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
i) set induksi
ii) aktiviti : soal jawab – penggunaan alat bantu – penggunaan papan
putih – slaid (power point) - pengukuhan – lembaran kerja
iii) penutup : kesimpulan dan rumusan isi kandungan pelajaran
Pelaksanaan Pengajaran dan Pembelajaran :
Langkah | Isi Pengajaran | Aktiviti Pengajaran Dan Pembelajaran | Catatan |
Pendahuluan ( 2 minit ) | Doa pagi | Murid membaca doa beramai-ramai | Tujuan : Untuk memohon keberkatan |
Set Induksi ( 3 minit ) | Refleksi tentang pelajaran lepas iaitu pengertian tayammun, alat untuk bertayammun dan sebab-sebab mengharuskan tayammum | 1. Murid diminta menerangkan menyatakan apa benda yang ditunjukkan oleh guru? 2. Murid telah diminta menyatakan apakah yang perlu dilakukan apabila air tiada? 3. Guru mengaitkan dengan tajuk hari ini. | Kemahiran Berfikir : Pemikiran Reflektif Teknik : Sumbangsaran BBM : Air Debu Tanah Papan Putih |
Langkah 1 ( 7 minit ) | Teori Cara-cara Bertayammum | 1. Guru meminta semua murid memerhati LCD Power point berkenaan dengan Tayammum 2. Guru menjelaskan konsep dan cara-cara bertayammum | Kemahiran Berfikir ; Menjana Idea Teknik : Soal jawab Syarahan BBM : Debu Tanah LCD Microsof Power Point |
Langkah 2 ( 8 minit ) | Amali Cara Bertayammum | 1. Guru akan mendemontrasikan cara-cara bertayammum dengan diperhatikan oleh murid 2. Guru akan meminta murid melakukan cara-cara bertayammum mengikut kumpulan masing-masing (Ketua Kumpulan) | BBM : Benda Maujud (Debu Tanah) Teknik : Tunjuk cara Demontrasi |
Langkah 3 ( 5 minit ) | Penilaian | Guru akan meminta murid ; a) Menyatakan cara-cara bertayammum dengan betul. b) Menyusun semula cara-cara bertayammum mengikut urutan yang betul | Kemahiran Berfikir : Menyusun BBM: Lembaran Kerja |
Penutup ( 5 minit ) | Rumusan dan Refleksi * Islam menitikberatkan aspek solat * Pentingnya ibadat dilakukan terutama solat walaupun ketiadaan air * Istiqamah dalam melakukan ibadat kepada Allah | Guru mengingatkan murid supaya memastikan debu yang digunakan untuk bertayammum adalah debu yang bersih dan tidak bercampur najis. | Nilai Murni : Kesedaran Kendiri |